Thursday, July 31, 2014

#mbselangor : Tamparan Hebat bila Senator DAP Bantah Wan Azizah

Langkah Kajang yang digerakkan oleh Rafizi Ramli sehingga menyebabkan kerajaan Selangor terpaksa membazirkan wang rakyat untuk mengadakan Pilihanraya Kecil Kajang pada Februari yang lepas mendapat tamparan yang cukup hebat apabila naib pengerusi DAP, Senator Ariffin Omar yang menyifatkan rancangan tersebut sebagai usaha yang tidak masuk akal.

Rakyat perlu ingat bahawa pendirian parti DAP yang mahukan Khalid Ibrahim digantikan dengan sesiapa sahaja asalkan Khalid bukan lagi Menteri Besar Selangor bukanlah suara keseluruhan pemimpin parti tersebut. Penukaran Menteri Besar ini dikatakan berkait rapat dengan kegagalan Khalid mendapatkan semula naskah Bible dalam bahasa Melayu yang telah dirampas oleh pihak JAIS.

Sekiranya “gosip” ini benar maka ianya merupakan tindakan yang cukup kurang ajar dari pihak DAP dalam cubaan mereka “mencabar” kuasa Sultan Selangor sebagai Ketua Agama Islam di Selangor. Negara dan negeri-negeri dalam Malaysia berfungsi atas landasan Raja Berpelembagaan. Perkara ini seolah-olah sedang cuba “dilenyapkan” dan “dicabar”.

Isu ini juga berkemungkinan antara penyebab mengapa timbul fitnah yang berleluasa di media sosial bahawa Raja Muda Selangor murtad. Pihak berkuasa perlu menyiasat perkara ini dengan teliti dan pastikan pihak yang tidak bertanggungjawab ini tidak sesekali terlepas dari hukuman akibat cubaan mencabar sistem negara Raja Berpelembagaan.

Berbalik kepada isu Menteri Besar Selangor, Naib pengerusi DAP, Senator Ariffin Omar sebenarnya tidak bersetuju langsung dengan perancangan Langkah Kajang. Ini memandangkan kepentingan rakyat telah diperjudikan dalam penukaran dan pelantikan individu bagi mengisi jawatan Menteri Besar itu.

Sesungguhnya tindakan PKR dan Pakatan Pembangkang dalam membuat penukaran Menteri Besar merupakan satu tindakan yang amat tidak waras. 

Projek Langkah Kajang itu pada awalnya diusahakan bagi membolehkan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim menjadi wakil rakyat di Selangor dan seterusnya menjadi Menteri Besar. Dengan kata lain ianya bagi memuaskan “nafsu politik” Anwar Ibrahim.

Dan isu terbesar bagi Pakatan Pembangkang terkini, apabila pihak PAS terutamanya Haji Hadi Awang dan Nik Aziz tidak bersetuju Presiden PKR, Wan Azizah yang menggantikan Khalid Ibrahim sebagai Menteri Besar Selangor. 

Mereka amat takut sekiranya sokongan PAS terhadap Khalid akan menyebabkan Selangor terpaksa menghadapi Pilihanraya Mengejut yang bakal mengakibatkan Pakatan Pembangkang kehilangan Selangor ditangan UMNO.

Walaubagaimanapun rakyat sebenarnya sedar bahawa hanya kerajaan Barisan Nasional akan mengutamakan rakyat dalam sebarang tindak tanduk mereka. BN tidak akan sesekali bertindak atas kapasiti “nafsu politik” individu sebagaimana yang berlaku dalam Pakatan pembangkang. 

Oleh itu, sekiranya berlaku Pilihanraya Mengejut di Selangor, maka ini merupakan peluang kepada rakyat Selangor untuk memperbetulkan kesilapan yang telah mereka lakukan dalam PRU13 yang lepas. Rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan hanya ada dalam Barisan Nasional

No comments: